Úvodní stránka » RECEPTY » Květákový salát

Květákový salát

Rychlá variace na vařený květák. Nejobvyklejší úpravou květáku je asi jeho smažená verze - ta je sice dobrá a všeobecně oblíbená, ale moc zdravá není. Pokud už smažit, tak třeba nasucho ve formě placiček, případně je možné vařený květák posypat strouhankou - buď osmaženou nebo ji můžeme opéct nasucho na pánvi a do horké vmíchat kus másla.

Na květák bychom v jídelníčku neměli zapomínat. Tento příbuzný zelí, kapusty a brokolice obsahuje vlákninu, kyselinu listovou, vitamin C, glukosinoláty, sirné sloučeniny které snižují riziko rakoviny a další. Květák má i vysoký obsah vitamínu K a třeba fytosterolů, což jsou látky, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. S konzumací květáku ale musí být opatrní nemocní dnou, protože 100 g květáku obsahuje 24 mg kyseliny močové. Obsahuje i strumigenní látky, které mohou narušit funkci štítné žlázy. Ale jen pokud by ho člověk jedl často a ve velkém množství.

Salát je možné jíst jen tak, s pečivem nebo jako přílohu, např. k masu. Můžeme z něj ale udělat i větší jídlo, a to přidáním rýžovách nudlí, nahrubo nasekaných kešu oříšků a jako zálivku použít vietnamskou omáčku Nuoc Cham, která se používá např. k rýžovým závitkům a jejíž hlavní součástí je rybí omáčka, cukr, citronová šťáva (nebo rýžový ocet) a chilli. Samostatný přesný recept výhledově přidám.

Potřebujeme (na 2 porce):

  • 500g květáku, rozebraného na drobnější růžičky
  • 20g másla
  • sůl
  • chilli papričku
  • hrst čerstvého koriandru

Postup:

  1. Květák zalijeme vroucí vodou, osolíme a krátce povaříme. 
  2. Slijeme vodu a horký květák promícháme s máslem, nadrobno nasekanou chilli papričkou a koriandrem.
  3. Podávat můžeme teplé i studené. 

 

Výživové hodnoty na 1 porci:

Kcal: 138, bílkoviny: 5,2g, sacharidy: 9,9g, z toho cukry: 3,5g, tuky: 8,9g, z toho nasycené: 5,2g.