Úvodní stránka » RECEPTY » Podzimní pohanková kaše

Podzimní pohanková kaše 

Pohanku ve svých receptech používám docela často. Všeobecně se upravuje spíš naslano, mně se ale zdá, že na podzimní nebo zimní snídani je sladká pohanková kaše ideální. Vždycky si jí navařím víc porcí - v lednici vydrží bez úhony minimálně tři dny. Tuhle verzi jsem připravovala trochu jiným způsobem než obvykle - pohanku (i ořechy) jsem nechala přes noc namočit. Tahle úprava jednak zlepší stravitelnost kaše, protože namočením se v pohance i ořeších aktivují enzymy, které začnou odbourávat látky, kterými se rostliny brání proti škůdcům i konzumentům, a taky se takto celkem zásadně zjemní jinak dost výrazná chuť pohanky, která může  leckoho odradit od konzumace, což je škoda. Pohanka je totiž dobrým zdrojem rostlinných bílkovin (i když neobsahuje komplexní bílkovinu, takže je potřeba ji zkombinovat buď ideálně s nějakou bílkovinou živočišného původu, nebo s obilovinami). Důležitý je i obsah vlákniny a taky rutinu, který pozitivně ovlivňuje pružnost a pevnost cév. Víc o přínosech pohanky se dočtete třeba u tohohle  receptu.

Potřebujeme (na 4 porce):

  • 180g pohanky (celých zrnek, nikoli lámanky) - nejlepší zkušenost ohledně potlačení výrazné chuti pohanky mám s tou světle zbarvenou, ideálně v biokvalitě
  • 300ml mléka (buď kravského, nebo nějaké rostlinné alternativy)
  • špetku soli
  • mletou skořici podle chuti
  • 50g lískových ořechů
  • 1 větší tvrdší hrušku, cca 250g, nakrájenou na drobné kostičky 
  • 50g javorového sirupu (případně medu)

K podávání:

  • 20g másla nebo
  • 1,5 balení (300g) cottage cheese (použila jsem Goldessa Light. Lidl)

Postup:

  1. Pohanku propláchneme studenou vodou, zalijeme čistou vodou a necháme cca 2-3 hodiny, ideálně přes noc, na kuchyňské lince namáčet.
  2. V jiné nádobě necháme stejným způsobem namáčet lískové oříšky.
  3. Před přípravou pohanku slijeme a ještě jednou propláchneme čistou vodou.
  4. Stejně propláchneme i oříšky a nakrájíme je na větší kusy. Namočením trochu změknou, takže při krájení neodskakují od nože.  
  5. Pohanku i kousky oříšků nasypeme do silnostěnného kastrolu, přidáme nakrájenou hrušku, zalijeme mlékem, zaprášíme skořici, přisolíme a přivedeme k varu. Vaříme cca 3 minuty, potom plotýnku vypneme a kaši necháme pod poklicí asi 15-20 minut dojít.
  6. Hotovou kaši přisladíme javorovým sirupem a podáváme buď s máslem, nebo s cottage cheese. 
  7. Pokud byste kaši chtěli jíst několik dní po sobě, tak ji radši uchovávejte bez cottage cheese, ten je lepší přimíchat až těsně před servírováním, aby kaše nebyla zbytečně nakyslá.

Výživové hodnoty v 1 porci ze 4 (verze s cottage cheese, výživově lépe vyladěná):

Kcal: 406, bílkoviny: 17,2g, sacharidy: 57,6, z toho cukry: 19,9g, tuky: 11,9g, z toho nasycené MK: 3g, vláknina: 8,6g, vápník: 205mg.

Výživové hodnoty v 1 porci ze 4 (verze s máslem):

Kcal: 386, bílkoviny: 9g, sacharidy: 55,5g, z toho cukry: 17,9g, tuky: 14,2g, z toho nasycené MK: 3,8g, vláknina: 8,6g, vápník: 131,1mg.