Úvodní stránka » Nové příspěvky » Sladký kakaový hummus

Sladký kakaový hummus

Sladký čokoládový hummus jsem poprvé ochutnala přednedávnem na trhu na Kulaťáku. Ten klasickej je samozřejmě prima, ale občas nezaškodí si trochu zaexperimentovat. A mně se už na druhý pokus povedla verze, kterou si rozhodně čas od času zopakuju. Nemá cenu zastírat, že slabší či silnější cizrnová chuť je v tomhle krému cítit (nikdy mě nenapadlo, jak velké rozdíly v intenzitě chuti může cizrna mít), ale jednak se během času postupně vytrácí, a tohle prostě primárně není sladkej kakaovej krém. Ale na rozdíl od něj má zase výrazně lepší nutriční vlastnosti – ve 100 gramech je 8g bílkovin, 22g sacharidů, ale jen 8g cukru (z datlí), 6g tuku (z tahini) a 5g vlákniny. Určitě doporučuju vyzkoušet – mně se osvědčil třeba jako super svačinka na cestu nebo jako trochu jiná snídaně.

Potřebujeme (na cca na 4 porce po 100g):

  • 230g vařené cizrny (buď 1 slitá, propláchnutá a okapaná plechovka, případně cizrna vlastnoručně uvařená, zhruba z 85g suché)
  • asi 100ml vody
  • 30g sezamové pasty tahini (k dostání třeba v TESCu, DM drogerii, v arabských obchodech nebo tady)
  • špetka soli
  • 30g neslazeného kvalitního kakaa
  • 50g datlového sirupu (prodává CountryLife nebo různé obchody se zdravou výživou, případně iTESCO nebo Rohlík)
  • lžička vanilkové esence

Postup:

  1. Cizrnu, tahini, datlový sirup, kakao, sůl, vanilkovou esenci a většinu vody rozmixujeme do hladkého krému, podle potřeby přiléváme vodu. Čím výkonnější mixér, tím hladší a nadýchanější výsledek. Skladováním (v lednici) krém ještě trochu zhoustne.

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 182, bílkoviny: 7,9g, sacharidy: 21,7g, z toho cukry: 8,4g, tuky: 6,6g, vláknina 5,5g

Poznámka:

Pokud použijete suchou cizrnu, je dobré ji namočit minimálně na 24 hodin do vody s trochou jedlé sody. Vodu je potřeba párkrát vyměnit. Ono by stačilo i míň, ale takhle se z cizrny vyplaví část antinutričních látek (jde hlavně o kyselinu fytovou, inhibitory proteáz a lektiny), sníží se nadýmavost a hummus bude nadýchanější. A taky je lepší cizrnu vařit spíš za nižší teploty a delší dobu (voda by měla jen nepatrně probublávat, doba vaření cca 2 hodiny) a sůl přidávat až po sundání kastrolu z plotny, kdy bude uvařená cizrna chladnout. Já většinou takhle zpracuju celý 500g sáček suché cizrny, část rovnou použiju a zbytek v rozumných porcích zamrazím.