Arašídové snídaňové sušenky

Snídaňové sušenky především pro milovníky arašídů a burákového másla. Na jejich začátku stál půlkilový pytel burákové mouky (neboli mletých arašídů), který bylo kvůli možné oxidaci potřeba celkem rychle zpracovat. Jak se brzo ukázalo, nebyl to žádný problém, protože tyhle sušenky jsou fakt dobré, s krásnou jemnou chutí arašídů, a navíc jejich příprava nedá skoro žádnou práci. Když mi došla mouka, vyzkoušela jsem domácí výrobu – opatrně jsem si ji umlela ve svém NutriBulletu, což je celkem výkonný smoothie maker; myslím, že stejně dobře ale poslouží jakýkoliv kuchyňský robot s rozumnějším výkonem. Opatrnost je ale na místě, stačí jen pár pulsů – když přístroj necháte běžet déle, vyrobíte burákové máslo. Kdo by přece jen chtěl kupovanou burákovou mouku, tak se dá objednat v různých eshopech, občas je v nabídce i na Slevomatu.

Namísto velkých sušenek (na dobrou a vydatnou snídani úplně postačí dvě, doplněné pár lžícemi jogurtu a trochou ovoce) je samozřejmě možné vytvarovat i menší kousky – v takovém případě je ale potřeba začít hlídat troubu už po pěti minutách pečení.

 

Potřebujeme (na 10 větších sušenek):

  • 1 středně velké vajíčko
  • 70g čekankového sirupu, případně stejné množství třtinového cukru, rozpuštěného v troše vroucí vody
  • 150g arašídové mouky (jemně mletých arašídů)
  • 70g nahrubo nasekaných arašídů, klidně i s vnitřní slupičkou
  • 50g burákového másla, verze smooth nebo crunchy 
  • špetku soli

Postup:

  1. Začneme předehřívat troubu na 180 °C.
  2. 2 plechy vyložíme pečicím papírem nebo nepřilnavou fólií na pečení.
  3. V robotu/míse prošleháme do pěny vajíčko (bílek i žloutek), čekankový sirup nebo cukr a sůl.
  4. Když hmota zbělá, přidáme burákové máslo. 
  5. Do mísy nasypeme arašídovou mouku a smícháme s tekutou směsí. Do hotového ještě zapracujeme kousky arašídů.
  6. Vzniklé hustší těsto odebíráme lžící a tvoříme z něj hromádky, pět na každý plech. Každou hromádku pak rozhrneme do tvaru sušenky; vrstva těsta by měla být asi 1 centimetr vysoká. Sušenky se při pečení ještě možná trochu roztečou, takže je dobré nechat mezi nimi trochu rozestupy.
  7. Pečeme při 180°C přibližně 10 minut, dokud sušenky po krajích nezezlátnou.

Výživové hodnoty na 1 sušenku (z 10 kousků):

Kcal: 180, bílkoviny: 7,5g, sacharidy: 5g, z toho cukry: 1,5g, tuky: 14g, z toho NMK: 2,4g, vláknina 6g.

Výživové hodnoty na 100 gramů:

Kcal: 487, bílkoviny: 20g, sacharidy: 14,2g, z toho cukry: 4,1g, tuky: 37,8g, z toho NMK: 6,5g, vláknina: 16g.

Výživové hodnoty na 1 sušenku (z 10 kousků, varianta s cukrem):

Kcal: 197, bílkoviny: 7,5g, sacharidy: 12g, z toho cukry: 8g, tuky: 14g, z toho NMK: 2,4, vláknina 1g.

Výživové hodnoty na 100 gramů:

Kcal: 532, bílkoviny: 20g, sacharidy: 32,3g, z toho cukry: 22,2g, tuky: 37,8g, z toho NMK: 6,5g, vláknina: 2,4g.