Úvodní stránka » RECEPTY » Kale chips

Kale chips 

Pokud jste někdy četli nějaký blog o (zdravém) jídle psaný v angličtině, tak jste možná narazili na kale chips, o nichž se často mluví v superlativech. Co to je? Kale je česky kadeřávek, neboli kadeřavá kapusta, která nemá hlávku, ale delší stonek, ze kterého vyrůstají jednotlivé listy. Je to listová zelenina nenáročná na pěstování a v zahraničí se zřejmě používá výrazně víc, než u nás. V Praze se dá sehnat třeba na trhu na náměstí Jiřího z Poděbrad, mívají ho i na Kulaťáku v Dejvicích nebo v Holešovické tržnici. Online se dá koupit třeba přes SvětBedýnek, mívají ho na Rohlíku a občas i v TESCu. Kdo má zahrádku, může si kadeřávek sám vypěstovat - je nenáročný a na záhoně přežije i mírnější mráz. A pěstovat se dá i na balkóně - to mám z vlastní zkušenosti - z minisazeniček koupených na Kulaťáku vyrostou pěkné silné rostliny a listy na nich průběžně dorůstají až do listopadu - kadeřávek snese i přímé slunce, je je potřeba ho dostatečně zalévat. 

Listy kadeřávku jsou skvělé pro zdraví kostí, protože obsahují hodně vápníku (a navíc v příznivém poměru k fosforu), velké množství chlorofylu, karotenoidy (zeaxanthin a lutein), vitaminy K, C, B1, B2, B6 a E, dále mangan, měď a železo. A stejně jako brokolice, růžičková kapusta nebo zelí obsahuje kadeřávek i fytochemikálii sulforafan, který působí jako antioxidant a stimulátor přirozených enzymů, které zajišťují detoxikaci organismu. Pokusy na zvířatech se zjistilo, že sulforafan z brukvovité zeleniny snižuje četnost, velikost a počet nádorů a umí neutralizovat karcinogeny dříve, než poškodí DNA. Sulforafan vykazuje i antioxidační působení, snižujeí vysoký krevní tlak, udržuje zdravou hladinu cholesterolu a rovněž neutralizuje kmeny Helicobacter pylori (způsobujících žaludeční vředy) odolné vůči antibiotikům. A rovněž byly v kadeřávku objeveny látky, které údajně umí snižovat množství vstřebaného tuku z jídla.

Kale chips jsou výrazně zdravější variantou slaných chipsů. Jsou to kousky listů pečené s trochou oleje a soli nebo koření dokřupava v troubě. Pokud dodržíte níže popsaný postup, tak je výsledek zaručen. První dávku mi skoro celou snědl syn, jehož vztah ke kapustě bych rozhodně neoznačila jako vřelý.

Potřebujeme (na 2-3 plechy):

  • asi 10-12 velkých listů kadeřávku (po otrhání středových řapíků čistá váha cca 120-150g)
  • 15g olivového oleje
  • špetku soli (2-3g)
  • koření pro experimentování s výslednou chutí (lahůdkové droždí - toho asi 10g, chilli, pepř, sušený česnek...)

Postup:

  1. Listy kadeřávku umyjeme, zbavíme řapíku a středového žebra a natrháme na kousky velikosti sousta. Nasypeme do velké mísy nebo hrnce plného studené vody. Podle stupně ovadlosti listů necháme namočené 1-3 hodiny, maximálně ale cca 8 hodin (přes noc). Namočením se ze všech záhybů kadeřávku vyplaví případná špína, a kousky taky pěkně zpevní, takže se do nich bude hezky vtírat olej a koření. Důkladně osušíme, ideálně v odstředivce na salát. Tohle je důležité pro dosažení finální křupavosti.
  2. Předehřejeme troubu na 140 °C, horkovzdušnou na 120 °C. 2-3 plechy standardní velikosti vyložíme pečícím papírem nebo fólií.
  3. V míse smícháme olej se solí a dalšími dochucovacími přísadami. Potom přisypeme kousky listů a důkladně propracujeme taik, aby všechny kousky byly ze všech stran potažené olejovým filmem - nejlépe to jde rukama. Pokud používáte lahůdkové droždí, tak kadeřávek nejdřív promíchejte s olejem se solí a drožďový prášek postupně přisypávejte a zapracovávejte až na závěr - lépe se po jednotlivých listech rozptýlí. 
  4. Připravené chipsy rozprostřeme na plechy tak, aby se nepřekrývaly. Uvedené množství vyjde na dva až tři plechy.
  5. V předehřáté troubě pečeme asi 20-25 minut, podle potřeby můžeme v polovině pečení plechy prohodit a obrátit. Konkrétní doba pečení ovšem závisí jednak na konkrétní troubě, a jednak na jemnosti listů. Čím blíže k podzimu, tím jsou listy tužší a v troubě potřebují trochu víc času. Hotové chipsy by měly být křupavé, současně ale zůstat pořád hezky zelené.

Výživové hodnoty na uvedené množství surovin cca:

Kcal: 230, bílkoviny: 9g, sacharidy: 9g, z toho cukry: 2g, tuky: 15g.