Úvodní stránka » Nové příspěvky » Avokádové toasty

Avokádové toasty

Myslím, že avokádové toasty vznikly v Austrálii a získaly tam takovou oblibu, že se dostaly do novin, i když to nebylo v úplně lichotivých souvislostech: realitní magnát, milionář Tim Gurner totiž napsal do The Guardian článek o tom, že se nediví, že mileniálové nemají na to, aby si pořídili vlastní bydlení, protože se cpou avokádovými toasty po devatenácti dolarech (australských). Celý článek pro zájemce je tady. Když si dáte avokádový toast třeba v pražské Cafefin, zaplatíte asi půlku a moc si pochutnáte, ale stejně dobře si ho můžete udělat i doma. Je to jednoduché, rychlé, fotogenické a s dozdobením se dá experimentovat skoro neomezeně. Tady na fotce vidíte ztracená vejce a opečenou schwarzwaldskou šunku, ale použít se dá třeba rozdrobená feta, semínka granátového jablka, krevety, chilli papričky, čerstvý koriandr ... jak kdo chce a co je zrovna k dispozici. Já na jedno avokádo kromě soli přidávám jeden stroužek česneku a pár kapek citronové šťávy, ale ani to není povinné. A co se týče chleba, tak ten může být taky skoro jakýkoliv - lehký bílý nadýchaný (třeba alpský z La Petite France), ciabatta, kváskový chleba nebo třeba hutný tmavý ve skandinávském stylu, případně nějaká bezlepková varianta. Výsledek bude pokaždé trochu jiný, ale pokaždé dobrý.

Co dělat, když jste sehnali jen avokádo tvrdé jako kámen? Nechte ho za pokojové teploty dozrát - zrání urychlíte, když ho strčíte do papírového pytlíku a přidáte k němu jablko nebo banán. Setkala jsem se i s postupem, díky němuž avokádo „uzraje" za 10-15 minut: prý ho stačí zabalit do alobalu a péct při 180 °C právě těch 10-15 minut - tenhle nouzový postup ale nemám vyzkoušený. 

 Potřebujeme (na cca tři porce):

  • 1 hezky zralé měkké avokádo (cca 200g)
  • stroužek česneku, prolisovaný (nemusí být)
  • sůl, citronová šťáva a případně čerstvý mletý pepř k dochucení
  • slabší krajíčky chleba podle vlastního výběru

Postup:

  1. Avokádo rozkrojíme napůl, opatrně vytočíme pecku (ze zralého jde vyndat normálně rukou) a lžící vybereme veškerou dužinu. V mělké misce vidličkou rozmačkáme spolu s ostatními ingrediencemi.
  2. Krajíčky chleba nasucho opečeme v toastovači nebo v troubě. Pokud budeme mít tmavý lisovaný chléb s celými zrny, tak ten použijeme přímo, bez opékání.
  3. Na krajíčky chleba namažeme rozmačkané avokádo a dozdobíme podle vlastního uvážení. 

Výživové hodnoty na 200g avokáda:

Kcal: 320, bílkoviny: 4g, sacharidy: 17g, z toho cukry: 1g, tuky: 29g, z toho nasycené: 4g, vláknina: 13g