Úvodní stránka » RECEPTY » Chia, jahody, len

Chia, jahody, len

Pokud si tenhle mix dáte k snídani, tak do sebe hned po ránu dostanete půlku doporučeného denního množství vlákniny (to je 30g a tahle snídaně vám díky lnu a chia semínkům dá skoro 15g). Oboje semínka navíc mají vysoký obsah omega3 nenasycených mastných kyselin (především kyseliny alfa-linolenové, ALA). Omega3 NMK jsou ty prospěšné tuky, kterých máme v potravě obecně spíš málo. Mají protizánětlivý účinek, posilují imunitu, mají pozitivní vliv na srdečně-cévní soustavu, působí na snižování produkce LDL cholesterolu, zlepšují glukózovou toleranci, pravděpodobně i ochraňují před vznikem některých autoimunitních poruch, nádorovými onemocněními  ... takže samá pozitiva. Omega3 NMK jsou pro tělo esenciální - lidský organismus je nutně potřebuje, ale neumí je sám vyrobit, a proto je musí přijímat potravou, případně si pomoct potravinovými doplňky (třeba rybím tukem). 

55% tuku obsaženého v chia semínkách jsou právě omega3 mastné kyseliny, u lnu jsem dohledala ještě víc - ze 30g tuku ve 100g semínek by cca 20g měly být právě omega3. Na druhou stranu ale zdaleka ne všechny tyto omega3 tělo využije (u lnu se uvádí kolem 15%), a omega3 z rostlinných zdrojů (ALA) nejsou náhražkou za rybí tuk (tam jsou omega3 EPA a DHA).  

Doporučené denní množství omega3 by mělo být zhruba 2,2 g ALA plus 0,65 g  EPA a DHA z rybího tuku.   

V receptu není použito žádné sladidlo - pokud jsou jahody opravdu zralé, tak to pro oslazení stačí. Pokud by vám výsledek přišel chuťově nedotažený, můžete přisladit, například medem nebo agáve (bude jí jen trochu, takže bych se jejího použití nebála), případně kápnout trochu citronové šťávy.

Potřebujeme (na jednu porci):

  • 15g chia semínek
  • 15g lněného semínka, mletého
  • 200g jahod
  • 200ml vody
  • 100g jogurtu, např. Hollandia

Postup:

  1. Chiu a len zalijeme vodou - nejlépe předchozí večer, ale mělo by stačit i cca 15 minut před konzumací. Chia do sebe zhruba pětinásobek vody natáhne rychle, natahování další tekutiny už je pomalejší.
  2. Ráno už jen rozmixujeme jahody s jogurtem a promícháme s chia-lněným gelem. Ten už  nemixujeme, chia semínka by měla zůstat celá. 

 Výživové hodnoty na 1 porci:

Kcal: 291, bílkoviny: 12,7g, sacharidy: 20g, z toho cukry: 12,8g, tuky: 14,8g