Úvodní stránka » RECEPTY » Čokoládový pudink s avokádem a chia

Čokoládový pudink s avokádem a chia

Tenhle recept patří do raw kuchyně, ale hlavní na něm je to, že výsledek je rychlý, dobrý a plný zdravého tuku z avokáda i chia. Důležité je, aby avokádo bylo opravdu zralé, takže po rozmixování z něj vznikne jemná hedvábná kaše, kterou už jen ochutíme čistým kakaovým práškem a osladíme. V tomto receptu je použit agávový sirup - jeho větší množství by vzhledem k vysokému obsahu fruktózy nebylo ideální, ale zde vyjde na porci pouhých 10g sirupu. Agávový sirup navíc můžeme nahradit medem (asi ho bude potřeba o trochu víc) nebo javorovým sirupem.

Jestli zrovna nemáte chia semínka, tak to zase až tak nevadí, v receptu jsou spíš pro "naředění" základní kakaové hmoty a dodání dalších živin. Takže pokud je k avokádu s kakaem nepřidáte, dostanete o to hladší čokoládový krém, který bude pravděpodobně o to víc chutnat dětem.

Nevím, jestli jste někdy zkoušeli z avokáda péct, receptů na různé sušenky je všude hromada. Pár jsem jich vyzkoušela, ale výsledek mne moc neoslovil, zdá se mi , že tepelnou úpravou se chuť avokáda trochu zvýrazní a ve sladké směsi to není úplně ono (zatímco naslano je to ok, třeba v tomhle receptu). 

 Potřebujeme (na 3 porce):

  • 1 větší zralé avokádo (bez pecky cca 200g)
  • 30g agávového sirupu
  • 20g holandského kakaa
  • 15g chia semínek
  • 100 ml vlažné vody, případně rostlinného kokosového mléka (třeba od Alpro)
  • mátové lístky k podávání (nemusí být)

Postup:

  1. Chia semínka zalijeme vlažnou vodou a necháme nabobtnat - trvá to asi 10 minut.
  2. Avokádo rozkrojíme napůl, pootočením oddělíme. Do pecky zabodneme nůž a vykroutíme ji. Vydlabeme dužinu.
  3. Dužinu z avokáda, agávový sirup a kakao rozmixujeme dohladka.
  4. Do vzniklého jemného krému zlehka zašleháme chia gel. Už nemixujeme; semínka by měla zůstat vcelku - rozmixováním se zvýrazní chuť vlastního semínka a celkovému dojmu to spíš uškodí.
  5. Podáváme vychlazené, zdobené pocukrovaným lístkem máty.  

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 161, bílkoviny: 3,1g, sacharidy: 12,2g, z toho cukry: 6,9g, tuky: 9,6g, z toho nasycené 1,7g.  

Výživové hodnoty na 1 porci ze tří:

Kcal: 196, bílkoviny: 3,8g, sacharidy: 13,9g, z toho cukry: 8,4g, tuky: 11,7g, z toho nasycené 2g. 

Poznámka:

Avokádo musí být opravdu hezky zralé, neboli pokud na něj zatlačíte, mělo by povolit podobně jako lehce změklé máslo. Většina prodávaných avokád je tvrdých, je potřeba dát jim pár dní při pokojové teplotě, aby došla. Jestli nechcete čekat, zkuste se podívat po avokádu tak akorát k jídlu (RTE - Ready To Eat) - ta k nám byla dopravena už jako zralá. S nimi mám ale takovou zkušenost, že protože jsou logicky dražší, než ta podtržená, tak o ně není takový zájem a občas už jsou přezrálá. 

Chia - Chia semínka do sebe tekutinu natahují postupně. Pro okamžitou konzumaci pudinku stačí těch doporučených 10 minut. Ovšem pokud budete krém uchovávat třeba do následujícího dne, tak ještě zhoustne, protože chia z něj ještě vytáhne další tekutinu. Pro dosažení požadované konzistence do něj můžete opatrně vmíchat trochu vody (nebo kokosového mléka).