OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Recenze » Dopřejte si detox

Dopřejte si detox

Termín "detox" se ještě relativně nedávno používal hlavně v souvislosti s drogovou tematikou. Web drogovaporadna.cz jej definuje jako snahu zbavit organismus škodlivé látky. V poslední době je ale detox všudypřítomný - google na něj najde víc než 67 milionů odkazů. A každý si pod ním může představovat něco jiného - konzumaci jen určitých potravin, používání potravinových doplňků (třeba aloe) nebo několikadenní pití vody s javorovým sirupem a chilli - možná tak ani není divu, že mnoho lidí tvrdí, že detox je nesmysl a tělo si umí pomoci samo.

Podle mého názoru je pravda někde uprostřed - lidský organismus si sice umí poradit s lecčím, ale pokud ho celkově nezdravým životním stylem trápíme opravdu hodně, vrací nám to únavou a různými chronickými obtížemi.

Program detoxikace, který v této knížce předkládá Jane Scrivnerová, je z kategorie těch rozumných. Žádné speciální přípravky, žádné hladovění nebo konzumace velmi omezeného spektra potravin. Jen pečlivý výběr toho, co budeme jíst, a několik doprovodných procedur.

Jane Scrivnerová vychází z následujícího tvrzení: Dříve jsme jedli, abychom přežili. Nyní máme tendenci dodávat tělu víc potravy, než využije, ale současně i méně živin, než potřebuje pro svoje efektivní fungování. Organismus pak potřebuje víc času na třídění a likvidaci odpadu. Za nějakou dobu usoudí, že bojuje prohranou bitvu, a přistoupí na trvalý kompromis - a je-li pořád nucen něco kompenzovat, pak nám prostě neumožní cítit se na 100 procent. Detoxikační program v její knížce je navržen tak, aby uchránil tělo od nutnosti spokojit se s nouzovým řešením. Ten, kdo celý program absolvuje, se může těšit na pročištěný organismus, zlepšení krevního oběhu a podporu imunity, zmírnění celulitidy, příliv energie a vitality, zářící pleť atd. Autorka současně nezastírá, že hlavně na začátku detoxu se mohou objevit ne vždy příjemné průvodní jevy, které by ale měly relativně rychle odeznít. Řekla bych, že jak ty pozitivní, tak i negativní projevy budou tím intenzívnější, čím odlišnější byl celkový životní styl před detoxem od toho "očistného".

Na celém navrhovaném postupu je mi sympatická hlavně jedna věc: důraz na praktickou stránku věci. Žádné těžko dostupné potraviny. Vědomí toho, že i v průběhu dodržování očistného programu člověk musí normálně fungovat a společensky žít. A taky, že nikdo není dokonalý a že občasný úlet je přirozenou součástí každé snahy. Autorka apeluje na to, aby člověk nehladověl - jako minimální příjem udává 1.000 kcal denně, nicméně pro ženu uvádí jako optimum 1.600 a pro muže 2.000 kcal (tyto hodnoty jsou ale samozřejmě velmi individuální). V knize není žádný požadavek na používání biopotravin, zdůrazněn je jen příklon k těm čerstvým, lokálním a sezónním, a používat se mohou i některé konzervy (luštěniny, tuňák ...). Sympatický je i návrh pěti různých menu, která připravit pro hosty, kteří přijdou v období, kdy hostitel(ka) zrovna dodržuje detoxikační program (dala bych si všechno, a ještě si přidala!), nebo tipy na zdravé, či aspoň pragmatické volby v restauraci ("čínské a indické restaurace budou pravděpodobně představovat největší potíž, protože se zde zelenina nepodává ... vaší volbou se pravděpodobně stanou tepelně upravené krevety. Jakoukoli omáčku z nich odstraňte. Objednáte-li si k nim vařenou rýži, detoxikaci to neuškodí. Vaše další jídlo by ale mělo obsahovat velké množství čerstvé zeleniny...")

Autorka vychází ze zkušenosti, že zařadit do běžného života nový návyk nebo se naopak zbavit zlozvyku trvá přibližně 21 dní. Protože nikdo není dokonalý, prodloužila toto období na 30 dní. Během nich by se ze stravy měly vyloučit všechny potraviny a nápoje, z nichž tělo nemá užitek (alkohol, konzervanty, kofein, červené maso, přidaný cukr a sůl) a naopak je potřeba pravidelně zařazovat takové, které organismu přinesou potřebné živiny a odpovídají současnému trendu "clean eating" (neboli ty, které neprošly žádným či jen minimálním průmyslovým zpracováním a jsou co nejblíž svojí přirozené podobě). Ráno by mělo začít sklenicí horké vody s citronem, každý den je předepsána konzumace celozrnné rýže (v rozumném množství), 1,5 litru vody, třikrát by se v jídle měly objevit superpotraviny (za něž jsou ale považovány borůvky, česnek, červená řepa, řeřicha ...), 3 porce zeleniny, 3 porce ovoce (to se mi zdá moc, ale je to moje jediná výtka), aspoň 1 porce mléčných nekravských výrobků, a dále luštěniny, ořechy, nerafinované oleje (některé) a ryby. Na těch 30 dní je povoleno i 6 různých úletů (autorka je nazývá nouzovými opatřeními): 2 skleničky vína, 50g čokolády ap.

Požadavky na úpravu stravy tedy nejsou nijak extrémní a ten, kdo se snaží zdravě jíst, s jejich dodržováním nebude mít nijak zásadní problém a časově ho toto přepnutí také asi moc nezatíží (jen některé příjemné věci je potřeba si odpustit, v mém případě třeba víno nebo kávu). Víc časově náročné se mi zdá provádění doprovodných procedur:  každý den je potřeba kartáčovat pokožku, dát si studenou sprchu, ráno a večer provádět automasáž, 20 minut věnovat pohybu a 10 minut relaxaci (plus vědomě dbát na správné dýchání a držení těla). Je zjevné, že toto vše tělo ještě víc nabudí k celkové očistě, ale jde zhruba o 90 minut denně.

Knížka se zabývá i tím, jak postupovat po ukončení programu - potraviny zařazovat zpět postupně, vyhodnocovat, jak na organismus působí, snažit se konzumovat co nejzdravější variantu, například špaldové těstoviny nebo celozrnný či žitný kváskový chléb ap.. Některé návyky radí autorka zachovat (ranní šálek horké vody s citronem, 1,5 litru vody, pravidelný rytmus jídel, konzumaci  superpotravin).

Pro inspiraci kniha obsahuje i zhruba 30 jednoduchých a rychlých receptů. Co se může zdát trochu překvapivé, je absence jakýchkoli obrázků, ale v publikaci tohoto typu to nakonec nijak nevadí,  podobně střídmý je ostatně i celý web janescrivner.com.

Závěrem: inspirativní kniha. Optimální by samozřejmě bylo důsledně dodržet těch doporučovaných třicet dní i se všemi návaznými procedurami. Ale i pokud se po přečtení jen zamyslíme nad tím, co jíme a jak se ke svému tělu chováme, a případně některé principy začleníme do svojí každodenní rutiny, tak, myslím, splnila svůj účel.    

Knížku "Dopřejte si detox" vydalo nakladatelství Beta Dobrovský v červenci 2015.