Úvodní stránka » RECEPTY » Dýňová polévka s kari a chia semínky

Dýňová polévka s kari a chia semínky

O dýni se říká, že to je dokonalá přírodní konzerva. Když je dobře uskladněná, tak při teplotách mezi 10 až 20°C údajně vydrží až do jara. Já ale z dýní vařím teď, když jsou v sezóně. Dneska třeba polévku. Původně jsem do ní chtěla dát quinou, ale nakonec jsem použila chia semínka a byl to, myslím, dobrý nápad. Použitá červená kari pasta,  kokosové mléko i koriandr polévku táhnou trochu do Asie, polévka tak akorát pálí a zahřeje i v plískanici. Pro dochucení a zjemnění chuti používám kokosové mléko v prášku - v porovnání s konzervou je praktičtější, protože načatý sáček vydrží déle, než načatá plechovka. Ale striktní vegetariáni pozor - kokosové mléko v prášku obsahuje kromě kokosu i maltodextrin (oligosacharid, který vzniká spojením několika molekul glukózy) a trochu mléčného proteinu kaseinu (těžko říct proč), zatímco kokosový krém v konzervě je jen čistý kokos.   

Jinak - dýně hokkaido z výživového hlediska vypadá následovně: ve 100gramech dužiny je zhruba 37kcal, asi 2g bílkovin a  necelých 9g sacharidů, 1,5 g vlákniny, asi 30g vápníku a významnější množství vitaminu A, kyseliny listové, draslíku a železa.  

 Potřebujeme (na dvě porce):

  • 25g chia semínek
  • 150ml vody (případně kokosového mléka)
  • 1 šalotku nebo menší cibuli
  • 10g olivového nebo řepkového oleje
  • 25g červené kari pasty (k dostání v asijských obchodech, ale i třeba v TESCu nebo tady na Rohlíku)
  • zeleninový bujón (nejlépe Wurzl)
  • 25g sušeného kokosového mléka nebo 60-70g kokosového krému (sušené kokosové mléko třeba tady nebo jiný druh tady)
  • půlku menší dýně, ideálně hokkaidó (cca 450g dužiny)
  • čerstvý koriandr podle chuti
  • sůl, evt. citronovou šťávu na dochucení

 Postup:

  1. Chia semínka zalijeme vodou, případně kokosovým mlékem. Během přípravy polévky do sebe chia šestinásobek tekutiny v pohodě natáhne.
  2. Dýni rozpůlíme, vydlabeme semínka a nakrájíme na menší kousky. Pokud máme jiný druh dýně, která se musí loupat, tak ji oloupeme.
  3. Cibuli na kostičky a kari pastu orestujeme na oleji, nejlépe v tlustostěnném hrnci. Když se kari rozvoní, přidáme kostky dýně a pár minut opékáme.
  4. Opečenou směs v hrnci zalijeme horkým bujónem (respektive horkou vodou a bujón rozmícháme až v hrnci), přivedeme k varu, stáhneme plamen, přiklopíme a vaříme asi 20 minut, dokud dýně nezměkne.
  5. Obsah hrnce najemno rozmixujeme tyčovým mixérem, dohladka vmícháme kokosový prášek nebo krém a nakonec přidáme chia semínka.
  6. Dochutíme čerstvým koriandrem a citronovou šťávou, případně přisolíme (ale to nejspíš nebude potřeba, záleží na složení kari pasty). Zdobit můžeme hoblinkami sušeného kokosu, koriandrem, kokosovým krémem nebo třeba nasucho opraženými dýňovými semínky.

 

Výživové hodnoty v jedné porci ze dvou:

Kcal: 305, bílkoviny: 8,3g, sacharidy: 28,5g, z toho cukry: 2g, tuky: 16,5g