Úvodní stránka » RECEPTY » Hrušky se zázvorem a chia

Hrušky se zázvorem a chia

Zázvor je oddenek zázvoru lékařského (zingiber officinale). Tradičně se používá v Indii a Číně, ale třeba ve středověku prý byl, kromě soli a pepře, nejpoužívanějším dochucovadlem i v Evropě. Typickou intenzivní vůni mu dodávají esenciální oleje, obsahuje  ale i vitamíny, ve významnějším množství hlavně B6, dále hořčík, mangan a draslík. Pálivost mu dodává gingerol, látka velmi podobná kapsaicinu, který obsahují chilli papričky.

Zázvor má antibakteriální a protizánětlivé účinky. Pomáhá při žaludečních, cestovních a těhotenských nevolnostech, údajně i při migréně. Zázvor prohřívá organismus, a proto se využívá jako prevence chřipky a nachlazení. Stimuluje krevní oběh a podporuje trávení a chuť k jídlu. Horké zázvorové obklady ulevují od bolesti za krkem a uvolňují ztuhlé svaly. Zázvor ale může mít i řadu vedlejších účinků: zažívací obtíže, pálení žáhy nebo bušení srdce. Denní množství zázvoru by proto nemělo přesáhnout 1 gram v sušené formě a 4 gramy v čerstvém stavu.

Já mám zázvor doma celý rok. Zabalený v pečícím papíru vydrží v lednici poměrně dlouho. Nejčastěji z něj připravuji čaj (lépe je oddenek nastrouhat, uvolní tak mnohem víc šťávy, než když je pouze naplátkovaný) a chci vyzkoušet naložit ho do vodky.

Zázvor se dá použít do salátových zálivek (jednu najdete tady) nebo polévek (třeba tom yum, když zrovna není k dispozici galangal). V tomhle receptu jsem kousky zázvoru svařila s hruškami (povedená je i kombinace hrušek se švestkami) a kořením a zkombinovala s chia semínky. Vznikla "marmeláda", která se dát použít buď na chleba, nebo do jogurtu či tvarohu. Vzhledem k minimálnímu obsahu přidaných sladidel se dá jíst i jen tak. Vzhledem k nízkému obsahu cukru je potřeba uchovávat ji v lednici, mám ale vyzkoušeno, že tam vydrží bez úhony i několik týdnů. Ale sníte ji asi mnohem dřív. 

Potřebujeme (na cca 450g výsledné směsi):

  • 450g zralých měkčích hrušek (asi 3 středně velké) 
  • 30g čerstvého zázvoru, nahrubo nastrouhaného nebo nakrájeného na malé kostičky (o hraně cca 2mm)
  • skořici, hřebíček, badyán (pokud koření použijete vcelku, je lepší ho mít zabalené v kousku gázy, případně v samostatné nádobce (například tohle sítko), aby šlo po uvaření lehce vyndat) 
  • 75ml vody plus trochu na podlití hrušek
  • 25g chia semínek
  • 30g datlového sirupu (nebo třtinového cukru)
  • citronovou šťávu k dochucení

Postup:

  1. Hrušky oloupeme a nakrájíme na menší kousky.
  2. V tlustostěnném kastrolu smícháme hrušky se zázvorem, přidáme koření, podlijeme trochou vody a dusíme, dokud se hrušky nerozvaří. Občas promícháme.
  3. Mezitím zalijeme chia semínka 75 ml vody, řádně promícháme a necáme nabobtnat.
  4. Hotový hruškovo-zázvorový rozvar osladíme, dochutíme citronovou šťávou a smícháme s chia semínky.
  5. Chuť zázvoru se v hruškách postupně rozleží. Pro dosažení ještě výraznější chuti můžeme přidat ještě trochu čisté zázvorové šťávy (vymačkané z dalšího kousku najemno nastrouhaného zázvoru).
  6. Pro zjemnění chuti je možné do horkého vmíchat kousek másla.
  7. Uchováváme v lednici.

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 111, bílkoviny: 1,8g, sacharidy: 19,9g, z toho cukry: 14,6g, tuky: 1,5g