Úvodní stránka » RECEPTY » Kale chips

Kale chips (podle OhSheGlows.com)

Pokud jste někdy četli nějaký blog o (zdravém) jídle psaný v angličtině, tak jste možná narazili na kale chips, o nichž se často mluví v superlativech. Co to je? Kale je česky kadeřávek, neboli kadeřavá kapusta, která nemá hlávku, ale delší stonek, ze kterého vyrůstají jednotlivé listy. Je to listová zelenina nenáročná na pěstování a v zahraničí se zřejmě používá výrazně víc, než u nás. Já jsem na svůj první kadeřávek narazila na trhu na náměstí Jiřího z Poděbrad, mívají ho i na Kulaťáku v Dejvicích nebo v Holešovické tržnici. Kdo má zahrádku, může si ho vypěstovat - je nenáročný a na záhoně prý přežije i mírnější mráz. A pěstovat se dá i na lodžii - to mám z vlastní zkušenosti - letos v březnu jsem si koupila asi 15 minisazeniček a ve velkém zarolovaném igelitovém pytli naplněném hlínou prospívají znamenitě - rostlinky snesou přímé slunce, je je potřeba dostatečně zalévat. První úrodu jsem sklízela už koncem května a listy pořád dorůstají.  A ještě jeden tip mimo Prahu: v sezóně kadeřávek nabízí i firma SvětBedýnek (velká 400g porce za necelých 50 Kč) - s jinými bedýnkovými systémy nemám vlastní přímou zkušenost, ale předpokládám, že ho budou mít taky. 

Listy kadeřávku jsou skvělé pro zdraví kostí, protože obsahují hodně vápníku (a navíc v příznivém poměru k fosforu), velké množství chlorofylu, karotenoidy (zeaxanthin a lutein), vitaminy K, C, B1, B2, B6 a E, dále mangan, měď a železo. A stejně jako brokolice, růžičková kapusta nebo zelí obsahuje kadeřávek i fytochemikálii sulforafan, který působí jako antioxidant a stimulátor přirozených enzymů, které zajišťují detoxikaci organismu. Pokusy na zvířatech se zjistilo, že sulforafan z brukvovité zeleniny snižuje četnost, velikost a počet nádorů a umí neutralizovat karcinogeny dříve, než poškodí DNA. Sulforafan vykazuje i antioxidační působení, snižujeí vysoký krevní tlak, udržuje zdravou hladinu cholesterolu a rovněž neutralizuje kmeny Helicobacter pylori (způsobujících žaludeční vředy) odolné vůči antibiotikům. A rovněž byly v kadeřávku objeveny látky, které údajně umí snižovat množství vstřebaného tuku z jídla.

Kale chips jsou výrazně zdravější variantou slaných chipsů. Jsou to kousky listů pečené s trochou oleje a soli nebo koření dokřupava v troubě. Pokud dodržíte níže popsaný postup, tak je výsledek zaručen. První dávku mi skoro celou snědl syn, jehož vztah ke kapustě bych rozhodně neoznačila jako vřelý.

Potřebujeme (na 2 plechy):

  • 200g kadeřávku (po otrhání středových řapíků čistá váha cca 150g)
  • 15g olivového oleje
  • špetku soli (cca 3g)
  • koření pro experimentování s výslednou chutí (lahůdkové droždí - toho asi 7g, chilli, pepř, sušený česnek...)

Postup:

  1. Předehřejeme troubu na 145°C. Plech standardní velikosti vyložíme pečícím papírem nebo fólií.

  2. Listy kadeřávku umyjeme, zbavíme řapíku a středového žebra a natrháme na menší kousky. Důkladně osušíme. Tohle je důležité pro dosažení finální křupavosti.

  3. V míse smícháme olej se solí a dalšími dochucovacími přísadami. Potom přisypeme kousky listů a důkladně promícháme - nejlépe to jde rukama. Potřebujeme, aby se všechny listy obalily rovnoměrným filmem. Pokud používáte lahůdkové droždí, tak kadeřávek nejdřív promíchejte s olejem se solí a drožďový prášek postupně přisypávejte a zapracovávejte až na závěr - lépe se po jednotlivých listech rozptýlí. 

  4. Syrové chipsy rozprostřeme na plech tak, aby se nepřekrývaly. Uvedené množství vyjde na jeden až dva plechy.

  5. Pečeme na 145°C nejdříve 10 minut, potom plech obrátíme předem dozadu a pečeme dalších 12-15 minut. Doba pečení ovšem závisí jednak na konkrétní troubě, a jednak na jemnosti listů. Čím blíže k podzimu, tím jsou listy tužší a v troubě potřebují trochu víc času. Mojí sklizni z poloviny června stačilo asi 15 minut. 

  6. Vytáhneme z trouby a necháme další tři minuty dojít.

Výživové hodnoty na 1 plech cca:

Kcal: 132, bílkoviny: 4g, sacharidy: 11,5g, z toho cukry: 2g, tuky: 8g.