Úvodní stránka » RECEPTY » Sušené jahodové plátky

Sušené jahodové plátky aneb Jahody sbalené na cestu

Občas si třeba na výlet kupujeme tyhle jablečné trubičky. Nedávno mne napadlo, že by neměl být problém vyrobit si je doma, a třeba je ještě nějak obohatit. A protože v poslední době hodně používám chia semínka, padla volba na ně. Ovocné plátky se dělají většinu času samy; je akorát potřeba mít buď sušičku, nebo troubu, která umí udržet relativně nízkou teplotu (nevím, jestli to umí plynová). A teď jsem byla na konferenci Bezpečná Výživa pořádané VŠCHT - tahle poslední byla věnovaná tak zvaným novým potravinám, což je například právě chia, a dozvěděla jsem se, že nejen mák a lněné semínko je potřeba před konzumací rozemlít. Do mlýnku či mixéru musí přijít i chia (ještě v suchém stavu), jinak ji organismus využije jen jako vlákninu, a všechny ty nenasycené mastné kyseliny, vitaminy a minerální látky projdou naším trávicím traktem bez užitku. Pamatujte ale, že takto mechanicky narušená semínka mnohem snáze a rychlei podléhají oxidaci, takže nic nemelte do zásoby (maximálně na pár dní dopředu).

Lingvistická poznámka: anglicky se těmto plátkům říká „skins" a někdy se i do češtiny překládají jako „ovocné kůže". Já ale radši zůstanu u plátků.

Potřebujeme:

  • 300g jahod
  • 250g jablek
  • 50g chia semínek
  • 300ml vody
  • listy čerstvé meduňky, máty nebo bazalky (nemusí být)
  • citronovou šťávu podle chuti

Postup:

  1. Chia semínka namočíme na půl hodiny do vody. Pořádně je promícháme, aby se netvořila shluky.
  2. Jahody, jablka a evt. bylinky rozmixujeme dohladka. Kdo má mixér, který z jablek neudělá jemné pyré (jako například já), tak jablka předem nastrouhá.
  3. Dochutíme citronovou šťávou.
  4. Smícháme s nabobtnalými chia semínky a necháme ještě 20 minut stát.
  5. Předehřejeme troubu na přibližně 80°C. 2 plechy vyložíme nepřilnavou pečící fólií nebo pečícím papírem. Kdo chce raw variantu, zůstane na teplotě 42°C. Úměrně snížení teploty ale naroste doba sušení.
  6. Vzniklou hmotu rovnoměrně rozetřeme na plechy. Vrstva by měla být co nejtenčí, ale plech by neměl prosvítat - uvedené množství vyjde zhruba na dva standardní plechy.
  7. Sušíme, dokud není ovocná vrstva suchá, ale nikoli přesušená - orientačně to bude trvat asi pět hodin. Proces sušení se dá urychlit tím, že zvýšíme teplotu - výsledek ale nebude vláčný a vysušený rovnoměrně.
  8. Výsledné pláty nastříháme na kousky podle potřeby.

Výživové hodnoty na uvedené množství (zhruba 120g):

Kcal: 533, bílkoviny: 14,1g, sacharidy: 65,4g, z toho cukry: 40g, tuky: 12,2g

Výživové hodnoty na porci (10g):

Kcal: 44, bílkoviny: 1,2g, sacharidy: 5,4g, z toho cukry: 3,3g, tuky: 1g