Úvodní stránka » RECEPTY » Tzatziki

Tzatziki

Jednoduchý předkrm/salát/studená omáčka. Původem řecké jídlo, jehož základem je vymačkaná nahrubo nastrouhaná okurka, česnek, sůl a hustý řecký jogurt. Dál se přichucuje buď mátou, petrželkou nebo koprem a přidat se dá i olivový olej. Dříve jsem na přípravu používal Hollandii, kterou jsem nechala vykapat, aby byla hustší, ovšem od loňského podzimu, kdy se začaly prodávat husté řecké jogurty Milko (které, kromě toho, že jsou opravdu husté a chuťově vyvedené, mají oproti "obyčejným" jogurtům skoro trojnásobek bílkovin. Blíže v samostatném článku zde

Potřebujeme (na 1 až 2 porce):

  • 1 kelímek (140g) bílého řeckého jogurtu Milko
  • cca 300g nahrubo nastouhané salátové okurky (klidně i se slupkou)
  • lžička (5g) panenského olivového oleje
  • česnek podle chuti
  • sůl, evt. čerstvě mletý pepř
  • hrst čerstvé máty (nebo kopru nebo petrželky) - v nouzi nemusí být nic, ale specielně máta hezky doladí výslednou chuť

 Postup:

  1. Nahrubo nastrouhanou okurku lehce prosolíme a necháme chvilku odležet. Pustí dost šťávy, kterou vymačkáme, protože tzatziki by mělo být husté a neměla by se z něj odlučovat voda. (Vymačkanou tekutinu doporučuju vypít.)
  2. Okurku promícháme s jogurtem, prolisovaným česnekem, olejem a nahrubo nasekanými (nastříhanými) lístky máty.
  3. Podle chuti dosolíme a opepříme.
  4. Podáváme buď s bagetou (a skleničkou vína) jako lehkou večeři, nebo jako přílohu, třeba ke grilovanému masu, falafelu nebo jak kdo má chuť.

Výživové hodnoty na 1 porci (ze dvou):

Kcal: 93, bílkoviny: 8,2g, sacharidy: 8,2g, z toho cukry: 4,4g, tuky: 3g