Úvodní stránka » RECEPTY » Vegetariánská sekaná, která se trochu vymkla

Vegetariánská sekaná, která se trochu vymkla

Dostala jsem na otestování krabici různých potravin a jednou z nich byl sójový granulát. Ten pro mne představoval poměrně velkou výzvu, protože si dobře pamatuji ne zcela úspěšné pokusy svého bratra, dlouholetého vegetariána, se sójovým masem v kostkách. 

Sójový granulát je ale ke zpracování přístupnější. Vaří se ve vývaru a potom se dále přichucuje a kombinuje s dalšími, chuťově pokud možno výraznými ingrediencemi. Já jsem původně chtěla dělat sekanou, ale těsto jsem nakonec upekla ve formičkách na tartaletky. Výsledek předčil mé očekávání. Šťavnaté koláčky s výraznou chutí sušených rajčat a tymiánu, na nichž si pochutnají i nevegetariáni. A vůbec nechutnají "především zdravě".

 Potřebujeme:

  • 100g sójového granulátu (Bona Vita)
  • litr zeleninového vývaru (např. Wurzl)
  • 10g řepkového nebo olivového oleje
  • 25g česneku (nebo podle chuti)
  • 70g cibule
  • 1 velké vejce
  • 40g sušených rajčat (k dostání třeba zde), případně rajčat v oleji, dobře okapaných
  • lžička odrhnutých čerstvých tymiánových lístků
  • další koření podle chuti (použila jsem směs Frýdečanka
  • asi 25g zelené části jarní cibulky, nakrájené/nastříhané na slabá kolečka
  • 100g červeného pesta (například podle tohoto receptu, nebo třeba Red Pesto AH Basic ap.)
  • sůl, případně čerstvě mletý pepř podle chuti

Postup:

  1. Sójový granulát uvaříme ve vývaru podle návodu na balení, scedíme, vymačkáme přebytečnou tekutinu a necháme vychladnout.
  2. Sušená rajčata nastříháme na menší kousky a přelijeme horkou vodou, necháme máčet asi pět minut a potom scedíme. Máme-li rajčata v oleji, tak z nich jen vymačkáme přebytečný olej a samozřejmě nemáčíme.
  3. Veškerou cibuli a polovinu česneku nakrájíme nadrobno a na oleji restujeme do změknutí. Necháme vychladnout.
  4. Předehřejeme troubu na 200°C. 
  5. Sóju smícháme s vejcem, zelenou cibulkou, veškerým kořením, pestem, kousky rajčat a vychladlou směsí cibulky s česnekem. 
  6. Syrovou část česneku prolisujeme a rovněž vmícháme do sójové hmoty. Podle chuti přisolíme, případně i připepříme. Dobře propracujeme, aby se všechny ingredience hezky propojily. Těsto by mělo být mírně lepkavé a víceméně držet při sobě. Pokud bude příliš hutné, přidáme trochu vaječného bílku nebo vody. Bude-li příliš řídké, zahustíme trochu strouhanky.
  7. Výslednou hmotu pečeme ve formě na srnčí hřbet, kterou buď vyložíme pečícím papírem, případně lehce vymažeme olejem. Můžeme použít i formičky na tartaletky, muffiny apod. Výsledná doba pečení pak záleží na výšce vrstvy těsta. Zhruba třícentimetrovou vrstvu v tartaletkových formičkách jsem pekla 40 minut.
  8. Servírujeme teplé, ale tato "sekaná" je dobrá i druhý den zastudena. 

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 165, bílkoviny: 11,6g, sacharidy: 10g, z toho cukry: 6,5g, tuky: 7,8g, z toho nasycené MK: 1,2g.