Úvodní stránka » RECEPTY » Bezlepkové cantuccini

Bezlepkové cantuccini

Tohle je bezlepkově upravený a celkově zjednodušený recept na mandlový suchar, jedno z našich tradičních vánočních cukroví. V původní variantě je použita standardní polohrubá bílá pšeničná mouka; zkoušela jsem i variantu s celozrnnou špaldovou (vykynula o něco méně a dala lehkou oříškovou podchuť. A tmavší barvu, samozřejmě). Pohanková varianta je, celkem logicky kvůli absenci lepku, nejtužší, ale ne tvrdá. Pohanka je v sušenkách zpočátku trochu cítit, ale opravdu jen lehce a rozhodně ne rušivě. A po uležení cca týden už jsou pohankové i špaldové cantuccini chuťově skoro stejné, neboli lehce oříškové.

Na obrázku je uprostřed "klasická" varianta, vlevo pohanka a vpravo špalda.

Stran přidané citrusové kůry - biocitron je jasný, ale biomandarinky jsem nikde neviděla a přitom jejich kůra je aromatičtější. Řeším to tak, že koupím větší, pevnější mandarinky s tlustší kůrou (s velkými "póry"), nejdříve je odrhnu kartáčkem s trochou jaru a pak rychle, ale pořádně opláchnu vroucí vodou a nakonec ochladím studenou.

Potřebujeme (na přibližně 140 plátků):

  • 3 vajíčka, žloutky a bílky zvlášť
  • 150g cukru, může být i hnědý třtinový
  • nastrouhaná kůra z 1 biocitronu nebo 2 mandarinek
  • 300g pohankové mouky
  • sáček bezlepkového prášku do pečiva (např. Labeta)
  • 300g nahrubo nasekaných mandlí, není potřeba je loupat
  • 2 žloutky rozmíchané ve troše mléka (na potírání)

Postup:

  1. V robotu/míse prošleháme do pěny 3 žloutky s cukrem a trochou horké vody.
  2. Přidáme nastrouhanou citrusovou kůru, mouku s prosátým práškem a nasekané mandle. Zpracujeme v tužší hmotu.
  3. Předehřejeme troubu na  170°C.
  4. Z bílků ušleháme pevný sníh a vmícháme do těsta.
  5. Ze vzniklé lepkavé, ne zcela soudržné hmoty vymodelujeme 3 válečky. Nejlepší je těsto lžící předběžně nanést na plech a tvar válečků potom domodelovat navlhčenýma rukama. 3 válečky se vejdou na jeden plech, ale pečením trochu nabudou, proto zachovejte rozestupy.
  6. Pečeme při 170°C přibližně 30-35 minut. Asi 15 minut před dopečením plech vytáhneme z trouby, válečky rychle potřeme žloutky rozmíchanými v mléce a vrátíme do trouby. Tímto postupem zabráníme přílišnému ztmavnutí povrchu. Pokud by byly válečky již zlatavé, ale ještě nedopečené, přikryjeme je lehce alobalem.
  7. Po vytažení z trouby válečky ihned ostrým nožem nakrájíme na asi 0,5-0,7cm plátky. Za horka se jen minimálně drolí; po vychladnutí už by krájení bylo obtížnější.
  8. Kdo dává přednost křupavější variantě, může vzniklé plátky narovnat zpět na plech a při 100°C v troubě ještě zhruba 20 minut dosušit. 

 Výživové hodnoty na 1 plátek (ze 140):

Kcal: 28, bílkoviny: 0,8, sacharidy: 3,1g, z toho cukry: 1,1g, tuky: 1,4g, z toho nasycené: 0,2g