Úvodní stránka » RECEPTY » Mandlový suchar

Mandlový suchar

Jedno z našich tradičních rodinných cukroví. Jde vlastně o variaci na italské cantuccini, akorát že tyhle plátky jsou slabší a většinou vynechávám závěrečný krok, kdy se nakrájené plátky dávají ještě dosušit do trouby. Takto je výsledek trochu vláčnější.

Větší množství mandlí samozřejmě zvyšuje množství obsaženého tuku, ale jde téměř výlučně o tuky nenasycené, tělu v rozumné míře prospěšné.

Stran přidané citrusové kůry - biocitron je jasný, ale biomandarinky jsem nikde neviděla, a přitom jejich kůra je aromatičtější. Řeším to tak, že koupím větší, pevnější mandarinky s tlustší kůrou (s velkými "póry"), nejdříve je odrhnu kartáčkem s trochou jaru a pak rychle, ale pořádně opláchnu vroucí vodou, a na závěr otřu čistým lihem. není to sice úplně ideální, ale minimálně část postřiku by takto měla jít dolů, viz článek tady

Potřebujeme (na přibližně 110 plátků):

  • 2 vajíčka, žloutky a bílky zvlášť
  • 140g cukru, může být i hnědý třtinový
  • nastrouhaná kůra z 1 biocitronu nebo 2 mandarinek
  • 250g špaldové, případně obyčejné pšeničné mouky. Mám otestováno, že lze použít i pohankovou mouku (necelozrnnou), takže si můžeme připravit i přirozeně bezlepkovou variantu 
  • 1/2 prášku do pečiva, pro celiaky bezlepkového
  • 250g nahrubo nasekaných mandlí
  • 2 žloutky rozmíchané ve troše mléka (na potírání)

Postup:

  1. V robotu/míse prošleháme do pěny žloutky s cukrem a trochou horké vody.
  2. Přidáme nastrouhanou citrusovou kůru, mouku s prosátým práškem a nasekané mandle. Zpracujeme v tužší hmotu.
  3. Předehřejeme troubu na  170°C.
  4. Z bílků ušleháme pevný sníh a vmícháme do těsta.
  5. Ze vzniklé lepkavé, ne zcela soudržné hmoty vymodelujeme 3 válečky. Nejlepší je těsto lžící předběžně nanést na plech a tvar válečků potom domodelovat navlhčenýma rukama. 3 válečky se vejdou na jeden plech, ale pečením trochu nabudou, proto zachovejte rozestupy.
  6. Pečeme při 170°C přibližně 30-35 minut. Asi 15 minut před dopečením plech vytáhneme z trouby, válečky rychle potřeme žloutky rozmíchanými v mléce a vrátíme do trouby. Tímto postupem zabráníme přílišnému ztmavnutí povrchu. Pokud by byly válečky již zlatavé, ale ještě nedopečené, přikryjeme je lehce alobalem.
  7. Po vytažení z trouby válečky ihned ostrým nožem nakrájíme na zhruba půlcentimetrové plátky. Za horka se jen minimálně drolí; po vychladnutí už by krájení bylo obtížnější.
  8. Kdo dává přednost křupavější variantě, může vzniklé plátky narovnat zpět na plech a při 100°C v troubě ještě zhruba 20 minut dosušit. 

 

Výživové hodnoty na 1 plátek (z cca 110):

Kcal: 28, bílkoviny: 0,9, sacharidy: 2,9g, z toho cukry: 1,3g, tuky: 1,4g, z toho nasycené: 0,1g