OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » RECEPTY » Mandlový suchar

Mandlový suchar

Jedno z našich tradičních rodinných cukroví. Jde vlastně o variaci na italské cantuccini, akorát že tyhle plátky jsou slabší a většinou vynechávám závěrečný krok, kdy se nakrájené plátky dávají ještě dosušit do trouby. Takto je výsledek trochu vláčnější.

Větší množství mandlí samozřejmě zvyšuje množství obsaženého tuku, ale jde téměř výlučně o tuky nenasycené, tělu v rozumné míře prospěšné.

Stran přidané citrusové kůry - biocitron je jasný, ale biomandarinky jsem nikde neviděla, a přitom jejich kůra je aromatičtější. Řeším to tak, že koupím větší, pevnější mandarinky s tlustší kůrou (s velkými "póry"), nejdříve je odrhnu kartáčkem s trochou jaru a pak rychle, ale pořádně opláchnu vroucí vodou, a na závěr otřu čistým lihem. není to sice úplně ideální, ale minimálně část postřiku by takto měla jít dolů, viz článek tady. případně se dá namísto mandarinek použít ten biocitron.

Potřebujeme (na přibližně 110 plátků):

  • 2 vajíčka, žloutky a bílky zvlášť
  • 140g cukru, může být i hnědý třtinový
  • nastrouhaná kůra z 1 biocitronu nebo 2 mandarinek
  • 250g špaldové, případně obyčejné pšeničné mouky. Mám otestováno, že lze použít i pohankovou mouku (necelozrnnou), takže si můžeme připravit i přirozeně bezlepkovou variantu 
  • 1/2 prášku do pečiva, pro celiaky bezlepkového
  • 250g nahrubo nasekaných mandlí
  • 2 žloutky rozmíchané ve troše mléka (na potírání)

Postup:

  1. V robotu/míse prošleháme do pěny žloutky s cukrem a trochou horké vody.
  2. Přidáme nastrouhanou citrusovou kůru, mouku s prosátým práškem a nasekané mandle. Zpracujeme v tužší hmotu.
  3. Předehřejeme troubu na  170°C.
  4. Z bílků ušleháme pevný sníh a vmícháme do těsta.
  5. Ze vzniklé lepkavé, ne zcela soudržné hmoty vymodelujeme 3 válečky. Nejlepší je těsto lžící předběžně nanést na plech a tvar válečků potom domodelovat navlhčenýma rukama. 3 válečky se vejdou na jeden plech, ale pečením trochu nabudou, proto je potřeba zachovat rozestupy.
  6. Pečeme při 170°C přibližně 30-35 minut. Asi 15 minut před dopečením plech vytáhneme z trouby, válečky rychle potřeme žloutky rozmíchanými v mléce a vrátíme do trouby. Tímto postupem zabráníme přílišnému ztmavnutí povrchu. Pokud by byly válečky již zlatavé, ale ještě nedopečené, přikryjeme je lehce alobalem.
  7. Po vytažení z trouby válečky ihned ostrým nožem nakrájíme na zhruba půlcentimetrové plátky. Za horka se jen minimálně drolí; po vychladnutí už by krájení bylo obtížnější.
  8. Kdo dává přednost křupavější variantě, může vzniklé plátky narovnat zpět na plech a při 100°C v troubě ještě zhruba 20 minut dosušit. 

 

Výživové hodnoty na 1 plátek (z cca 110):

Kcal: 28, bílkoviny: 0,9, sacharidy: 2,9g, z toho cukry: 1,3g, tuky: 1,4g, z toho nasycené: 0,1g