OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » RECEPTY » Falafel

Falafel

Typické blízkovýchodní jídlo, které už ale stačilo zdomácnět i u nás. Falafel se ale v různých oblastech vyrábí z různých bobů; kromě cizrny i třeba z fava fazolí, někde i z hrachu. A ani ta klasická cizrnová verze není jen jedna - existují totiž varianty z vařené  i ze syrové, nejčastěji se používá namočená, ale nevařená cizrna. Aby takovýto falafel držel pohromadě, je potřeba hmotu spojit trochou mouky, nejlépe zase cizrnové. Pokud máte výkonný mixér, můžete si ji vyrobit sami, jinak se dá pořídit třeba v CountryLife, Tescu i jinde. Žádné vajíčko! Důležitou součástí falafelu je koření. Já teď mám speciální směs přímo na falafel, a ta podle nálepky obsahuje koriandr, římský kmín, pepř, skořici, nové koření, hřebíček, zázvor, muškát a mahleb (což jsou mletá jádra nějaké speciální třešně, prunus mahaleb, říká Wiki). Každopádně zásadní je použití římského kmínu a koriandru, přidat se dá i kajenský pepř a dál podle chuti.

Extra bonus: pokud k zahuštění použijete cizrnovou nebo kukuřičnou mouku, bude falafel přirozeně bezlepkový.

Potřebujeme:

  • 200g suché cizrny
  • 50g cizrnové (nebo jiné) mouky
  • česneku podle chuti, ale spíš víc, tepelnou úpravou se chuť zjemní
  • sekanou zelenou petrželku podle chuti, asi by šel i čerstvý koriandr
  • koření podle chuti: římský kmín, koriandr, kajenský pepř, skořice ...
  • sůl
  • 200ml vody

Postup:

  1. Cizrnu propláchneme a namočíme do studené vody, minimálně na 12 hodin, klidně i déle. Vodu občas vyměníme.
  2. Z namočené cizrny slijeme přebytečnou vodu, trochu čerstvé vody naopak přidáme (ne ale najednou celých těch 200ml) a rozmixujeme v robotu na hrubší směs. Nechceme hladkou kaši. 
  3. Přidáme prolisovaný česnek, sůl, sekanou petrželku a koření.
  4. Hmotu dovedeme do požadované konzistence - potřebujeme tvarovat kuličky, které potom případně zploštíme, a ty musí držet pohromadě. Postupně tedy přidáváme mouku a/nebo vodu. Množství uvedené v receptu je dostatečné, možná bude stačit i méně.
  5. Výsledné těsto ještě necháme chvilku odpočívat, nejlépe v lednici.
  6. Z odleželé hmoty lžící odebíráme menší kousky, ze kterých tvarujeme buď kuličky, nebo placičky tlusté podle osobních preferencí. Čím tlustší, tím déle jim bude trvat, než budou hotové. V ChezAmis, kde si hotový falafel občas kupuju, určitě používají nějakou formičku, protože falafely mají všechny úplně stejné. A vysoké tak 3 cm. Já je dělám slabší, asi centimetrové. 
  7. Na pánvi, nejlépe litinové, falafely smažíme. Já je dělám nasucho, a když jsou hotové, tak je ještě zahorka potírám máslem nebo olivovým olejem (a tato varianta je nutričně propočítána dole). Lze je ale samozřejmě klasicky smažit v oleji. Další variantou je upéct falafely nasucho v troubě.
  8. Doporučuji ochutnat jeden kousek z první dávky - chuť veškerého koření tepelnou úpravou zeslábne a možná bude potřeba ho ještě trochu přidat.
  9. Hotové falafely jsou relativně suché; konzumujeme je buď s hustým osoleným jogurtem, do kterého jsme prolisovali další česnek (a případně přidali sekané lístky máty), klasicky se sezamovou pastou tahini, nebo se zeleninovým salátem či tabboulehem

Výživové hodnoty ve 100g:

Kcal: 177, bílkoviny: 7,9g, sacharidy: 25,3g, z toho cukry: 5,8g, tuky: 5g