Úvodní stránka » RECEPTY » Falafel

Falafel

Typické blízkovýchodní jídlo, které si ale můžete vychutnat leckde i u nás. Konkrétně v Praze třeba v mém oblíbeném ChezAmis. Tam jsem taky s panem majitelem konzultovala recept. Falafel se totiž v různých oblastech vyrábí z různých bobů; kromě cizrny i třeba z fava fazolí, někde i z hrachu. Ale ani když se rozhodnete pro cizrnovou variantu, není to úplně jasné - existují totiž varianty z vařené  i ze syrové. Zkoušela jsem obě a ta syrová mi moc nedržela pohromadě. Teď už vím všechno: falafel jedině z namočené, ale nevařené cizrny. Aby ale držel pohromadě, je potřeba hmotu spojit trochou mouky, nejlépe zase cizrnové. Pokud máte výkonný mixér, můžete si ji vyrobit sami, jinak se dá pořídit třeba v CountryLife, občas v Tescu a určitě i jinde. Žádné vajíčko! Důležitou součástí falafelu je koření. Já teď mám speciální směs přímo na falafel, a ta podle nálepky obsahuje koriandr, římský kmín, pepř, skořici, nové koření, hřebíček, zázvor, muškát a mahleb (což jsou mletá jádra nějaké speciální třešně, prunus mahaleb, říká Wiki). Každopádně zásadní je použití římského kmínu a koriandru, přidat se dá i kajenský pepř a dál podle chuti.

Extra bonus: pokud k zahuštění použijete cizrnovou nebo kukuřičnou mouku, tak bude falafel přirozeně bezlepkový.

Potřebujeme:

  • 200g suché cizrny
  • 50g cizrnové (nebo jiné) mouky
  • česneku podle chuti, ale spíš víc, tepelnou úpravou se chuť zjemní
  • sekanou zelenou petrželku podle chuti, asi by šel i čerstvý koriandr
  • koření podle chuti: římský kmín, koriandr, kajenský pepř, skořice ...
  • sůl
  • 200ml vody

Postup:

  1. Cizrnu propláchneme a namočíme do studené vody, minimálně na 12 hodin, klidně i déle. Vodu občas vyměníme.
  2. Z namočené cizrny slijeme přebytečnou vodu, trochu čerstvé vody naopak přidáme (ne ale najednou celých těch 200ml) a rozmixujeme v robotu na hrubší směs. Nechceme hladkou kaši. 
  3. Přidáme prolisovaný česnek, sůl, sekanou petrželku a koření.
  4. Hmotu dovedeme do požadované konzistence - potřebujeme tvarovat kuličky, které potom případně zploštíme, a ty musí držet pohromadě. Postupně tedy přidáváme mouku a/nebo vodu. Množství uvedené v receptu je dostatečné, možná bude stačit i méně.
  5. Výsledné těsto ještě necháme chvilku odpočívat, nejlépe v lednici.
  6. Z odleželé hmoty lžící odebíráme menší kousky, ze kterých tvarujeme buď kuličky, nebo placičky tlusté podle osobních preferencí. Čím tlustší, tím déle jim bude trvat, než budou hotové. V ChezAmis určitě používají nějakou formičku, protože falafely mají všechny úplně stejné. A vysoké tak 3 cm. Já je dělám slabší, asi centimetrové. 
  7. Na pánvi, nejlépe litinové, falafely smažíme. Já je dělám nasucho, a když jsou hotové, tak je ještě zahorka potírám máslem nebo olivovým olejem (a tato varianta je nutričně propočítána dole). Lze je ale samozřejmě klasicky smažit v oleji. Další variantou je upéct falafely nasucho v troubě.
  8. Doporučuji ochutnat jeden kousek z první dávky - chuť veškerého koření se tepelnou úpravou zeslabí a možná bude potřeba ho ještě trochu přidat.
  9. Hotové falafely jsou relativně suché; konzumujeme je buď s hustým osoleným jogurtem, do kterého jsme prolisovali další česnek (a případně přidali sekané lístky máty), nebo klasicky se sezamovou pastou tahini (k dostání např. taky v ChezAmis, ale dá se koupit i v Tescu, myslím, že i v CountryLife apod.). Nebo se zeleninovým salátem a možná je i kombinace s tabbouleh. 

Výživové hodnoty ve 100g:

Kcal: 177, bílkoviny: 7,9g, sacharidy: 25,3g, z toho cukry: 5,8g, tuky: 5g