Úvodní stránka » RECEPTY » Tabbouleh

Tabbouleh

Tabbouleh je typické blízkovýchodní jídlo, salát nebo příloha, jehož hlavní složkou je velké množství hladkolisté petrželky, bulgur, citronová šťáva a olivový olej. Tabbouleh (někdy psán jako tabulé nebo tabbouli) ovšem existuje v mnoha  různých variantách - přidávat se mohou nadrobno nakrájená rajčata, okurka, máta, červená cibule, šalotka nebo jarní cibulka, případně se namísto bulguru používá jemnější kuskus. V receptu od Romana Pauluse figuruje i skořice a pepř. Nebo se rajčata mohou nahradit semínky granátového jablka.

Já jsem tabbouleh udělala ve třech variantách - zeleninová složka stejná, ale kromě bulguru jsem to vyzkoušela i s dvěma bezlepkovými základy - quinoou a pohankou. Jako nejlepší jsme vyhodnotili bulgurový originál, ale na druhém místě se překvapivě umístila pohanka - její chuť v salátu vůbec neruší, respektive citronová šťáva ji hezky zneutralizuje. Myslím, že v této úpravě by pohanka mohla zachutnat i někomu, kdo ji normálně nemusí. A co se týká výživových hodnot jednotlivých variant - jsou vpodstatě stejné, jen quinoa má o něco více tuku.

V receptu použité množství petržele se možná může, vzhledem k tomu, jak ji používáme u nás, zdát moc; pravda je ovšem taková, že třeba v Izraeli, kde jsem tabbouleh jedla několikrát, byla petržel opravdu tou hlavní složkou. Doporučuji začínat s menším množstvím, a postupně ho navyšovat. Důležité taky je přidat dostatek citronové nebi limetkové šťávy - právě ta, společně s petrželí, dodá tomuto salátu jeho typickou chuť. 

Potřebujeme (na 5-6 porcí):

  • 150g bulguru, případně kuskusu; pro bezlepkovou variantu quinoa nebo pohanka (pokud možno celá zrna, nikoli lámanka)
  • 50g hladkolisté petrželky, bez stonků (tohle je ale minimální množství, v originálních receptech hraje petržel prim)
  • 50g šalotky, jarní cibulky nebo případně červené cibule
  • 150g dužiny ze zralých pevných rajčat; tedy bez zrníček a šťávy uvnitř, ale klidně se slupkou 
  • 30ml panenského olivového oleje
  • citronovou, případně limetkovou šťávu - množství podle chuti, ale mělo by odpovídat cca 2 větším citronům
  • sůl

Postup:

  1. Bulgur/kuskus/pohanku/quinou uvaříme v osolené vodě podle návodu na obalu. Kuskus jen zalijeme vroucí vodou, pohanku i bulgur stačí cca 3 minuty povařit a dalších 20 nechat dojít, quinou (hlavně její tmavší druhy) je potřeba párkrát propláchnout vroucí vodou, aby se zbavila hořkosti a asi 20 minut vařit. Ve všech případech bychom měli přidat zhruba dvojnásobek vody - víc by šlo taky, ale výsledkem by byla spíš kaše, a tu na tabbouleh nemůžeme potřebovat.  
  2. Petrželovou nať nakrájíme na drobné kousky, rajčata na kostičky, cibulku nadrobno.
  3. Zeleninu smícháme s obilninovým základem, přidáme olej a dochutíme citronovou štávou a solí. Ve výsledné chuti by měla dominovat kyselost z citronové/limetkové šťávy a petržel.
  4. Podáváme buď jako přílohu, nebo jako salát třeba s pečivem, ideálně teplým pita chlebem a hummusem.

Výživové hodnoty na 1 porci z 5:

Kcal: 179, bílkoviny: 5,9g, sacharidy: 26g, z toho cukry: 2,7g, tuky: 6,1g

Výživové hodnoty na 1 porci ze 6:

Kcal: 149, bílkoviny: 4,9g, sacharidy: 21,7g, z toho cukry: 2,3g, tuky: 5,1g

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 112, bílkoviny: 3,5g, sacharidy: 16,4g, z toho cukry: 1,7g, tuky: 2,3g