Hummus

Hummus (též houmous, hummous, hommos, humos, hommus nebo hoummos) je jídlo původem ze Středního východu. Jeho základem je rozmixovaná vařená cizrna, olivový olej a sezamová pasta tahini. Slovo "hummus" v arabštině (říká Wiki) znamená cizrna a arabsky se hummus nazývá حمّص بطحينة (ḥummuṣ bi ṭaḥīna), neboli cizrna s tahini.

Díky svým ingrediencím obsahuje hummus železo, vitamin C, a vitaminy skupiny B. Cizrna přináší proteiny a vlákninu, sezam z tahini ještě esenciální aminokyselinu methionin  (které je v cizrně málo). Obsah bílkovin ale není nijak superúžasný, ve 100g hummusu, ostatně i ve 100g vařené cizrny je asi 7g proteinů, neboli obdobně  jako ve stejném množství chleba. Navíc rostliné bílkoviny obecně nejsou plnohodnotné (vždycky jedna z těch esenciálních je obsažena v malém množství, které limituje využití těch ostatních, takže luštěniny je dobré kombinovat buď s obilovinami, nebo s nějakou bílkovinou živočišného původu - ty jsou vždy komplexní). Hummus se tradičně konzumuje třeba s pita chlebem nebo s falafelem

Potřebujeme (cca na pět porcí):

  • 460g vařené cizrny (buď 2 slité, propláchnuté a okapané plechovky, případně cizrna vlastnoručně uvařená, zhruba ze 150g suché)
  • asi 150ml vody
  • 50g sezamové pasty tahini (k dostání třeba v TESCu, v arabských obchodech nebo tady)
  • 10ml olivového oleje (plus další k podávání)
  • česnek podle chuti
  • sůl
  • citronová šťáva
  • zelená petrželka nebo koriandr k podávání

Postup:

  1. Cizrnu, olej, tahini a část vody rozmixujeme do hladké pasty, podle potřeby přiléváme vodu.
  2. Hotové ochutíme prolisovaným česnekem, citronovou šťávou a solí. 

Výživové hodnoty na 100g:

Kcal: 146, bílkoviny: 6,1g, sacharidy: 13,2g, z toho cukry: 0,1g, tuky: 6,5g